Marcel van den Berg …
Ik stel me graag aan je voor …
Ik stel me graag aan je voor …
Ik ben van nature nieuwsgierig, leergierig en ontdek het liefst steeds nieuwe plekken en mensen. Ik kies graag voor het pad dat maar weinig andere mensen kiezen. Ik kan helder en duidelijk communiceren en ben heel goed in iets uitleggen of mensen ergens in meenemen. Ik ben creatief en heb veel ideeën. Ik durf een afwijkende mening te hebben en steek deze niet onder stoelen of banken.
In TMA termen ben ik: veelzijdig, stabiel, zelfredzaam, grensverleggend, autonoom, assertief, sturend, zakelijk en opvallend.
Ik heb een Master in Bedrijfseconomie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Na mijn studie ben ik gaan in 2003 gaan werken als management trainee bij Ormit Talent. Daar deed ik als jonge financial opdrachten voor Delta Lloyd, Fortis en ABN AMRO. Ik werkte als project controller, business analist en projectmanager.
Na mijn traineeship heb ik een aantal jaar gewerkt als projectmanager op het snijvlak van business en IT in de financiële sector. Daar heb ik me onder andere beziggehouden met het inrichten van een nieuw accounting systeem voor Staalbankiers.
In 2007 vertrok ik naar Kenia. Ik ging werken als Business & Finance adviseur voor een ontwikkelingsorganisatie in de landbouw. Een totaal andere wereld dan ik gewend was. Van de financiële wereld naar landbouw. Van orde en structuur naar chaos en onverwachte wendingen. Een mooie tijd waarin ik over het hele continent reisde.
Mijn werk varieerde van onderhandelingen met ambassades, VN organisaties en grote donoren over de financiering en uitvoering van projecten, tot het houden van interviews met boeren in afgelegen dorpen via twee tolken.
In 2010 werd ik Country Director Mozambique voor een andere organisatie. Ik verhuisde naar Maputo en gaf daar leiding aan het hele team en een portfolio aan projecten. Het gaf me inzicht in effectieve werkprocessen en het belang van een gestructureerde aanpak.
Tijdens deze jaren in de landbouw, maar ook daarvoor in de financiële sector realiseerde ik me dat ik vooral interesse heb in het ‘hoe’ en het ‘proces’ van werken. Meer dan de inhoud van het werk zelf. Waarom gedragen mensen zich zoals ze doen? In vergaderingen, in projectteams, achter hun pc thuis of op kantoor. Hoe komen ze tot het nemen van beslissingen? Kan dat beter? Anders? Makkelijker?
Ik heb inmiddels meer dan 15 jaar ervaring in het beter en slimmer organiseren van mijn eigen werk en leven. Al 12 jaar help ik anderen om dat ook te doen.
De eerste 10 jaar van mijn werkzame leven hebben me op veel verschillende plekken bij veel verschillende organisaties gebracht. De ervaring die ik heb in het werken voor multinationals, overheidsorganisaties, non-profits en lokale ondernemingen, zorgen dat ik de cultuur en werkomgeving van mensen begrijp en me daarin kan inleven.
In 2012 begon ik als trainer bij één van de eerste bureaus die zich bezighielden met slimmer werken en productiviteit. Daar heb ik de fijne kneepjes van het trainersvak geleerd.
Ik koos er voor om zelf te gaan ondernemen en startte in 2013 met het helpen van huisartsen om het werk voor zichzelf en hun praktijk beter en slimmer te organiseren. Deze trainingen werden zeer goed ontvangen en zijn uiteindelijk opgenomen in de Academy van de Landelijke Huisartsen Vereniging.
Een jaar later ging ik samenwerken met een Engels bedrijf. Ik haalde ze naar Nederland en kreeg de exclusieve licentie voor heel West Europa. Met een heel team leverden we training en coaching voor organisaties in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Spanje.
Na een aantal jaar wilde ik mijn klanten meer bieden en breder helpen. Door mijn eigen reis en ontwikkeling als persoon ontdekte ik dat hoe je werkt en wie je bent als mens op de werkvloer niet alleen te maken heeft met het leren van de juiste timemanagement methode. Het heeft te maken met persoonlijkheid, mindset en kan zelfs terug te leiden zijn naar vroegkinderlijk trauma.
Eind 2019 publiceerde ik mijn eigen boek ‘De Kalme Professional’ en ging ik verder onder die naam. Ik had daardoor alle ruimte om vanuit mijn eigen visie te werken.
Hoe kun je slimmer en effectiever werken? Hoe zorg je voor minder stress, drukte en onrust? Dit begint altijd met jezelf en je eigen gedrag. Waarom doe je wat je doet? Welke werkgewoontes heb je aangeleerd? Welke daarvan zijn productief? Welke werken eigenlijk tegen je zonder dat je het doorhebt?
Hoeveel stress ervaar je? Natuurlijk is het belangrijk om te kijken naar zaken als je agenda en je e-mail inbox, maar dat is nooit het hele verhaal. Productief en effectief zijn in je werk gaat over veel meer. Onder andere: voeding, slaap, fitheid, energie, doelen, focus en onbewust gedrag op de automatische piloot.
Kortom, het gaat niet alleen over lijstjes en bakjes, maar vooral over het maken van bewuste keuzes op allerlei vlakken in je leven. Ik help en coach je op al deze vlakken. Waar nodig verwijs ik naar andere experts die je verder helpen met specifieke zaken.
De kunst zit hem niet in het opdoen van de kennis of het lezen van een boek erover, maar om het echt te gaan doen en ermee te gaan experimenteren.
Samen met mij vind je jouw ‘goud’. Namelijk de manier waarop jij je beste werk kunt leveren en je doelen kunt halen. Je ontdekt hoe jouw ideale werkweek er uitziet. Je leert hoe je in de veeleisende context van jouw werk de regie behoudt. Concreet, helder en praktisch.
Stop met gedoe en pak de regie.
Via onderstaande button plan je heel makkelijk een halfuurtje in mijn agenda in, op een moment dat het jou uitkomt. Direct mailen, appen of bellen mag natuurlijk ook.